Veelgestelde Vragen

Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Justise is gespecialiseerd in het verhalen van schades, waaronder voertuigschade en bedrijfsschade, die zijn ontstaan tijdens verkeersongevallen. Wij bieden professionele ondersteuning bij het terugvorderen van de financiële schade die u heeft opgelopen. 

Stap 1 – veiligheid

Breng uzelf en anderen in veiligheid. Is de tegenpartij gevlucht? Neem dan direct contact op met de politie (0900-8844). Bij letsel belt u 112 voor een ambulance. Kunt u niet meer verder rijden? Dan kunt u een sleepdienst inschakelen door te bellen naar de alarmcentrale. Op uw groene kaart staat bijna altijd het telefoonnummer van de alarmcentrale van uw verzekering.

 

Stap 2 – bewijs verzamelen

Maak foto’s van de betrokken voertuigen en de plaats van het ongeval. Zijn er getuigen van het ongeval? Vraag naar hun naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres en schrijf dit op. Is er een politierapport opgemaakt? Vraag aan de politie naar het nummer van het rapport. Ook camerabeelden kunnen belangrijk zijn.

 

Stap 3 – schadeformulier invullen

Zorg er altijd voor dat het schadeformulier door u en de tegenpartij juist en volledig is ingevuld. Zet de kruisjes aan de goede kant. Zijn jullie na het invullen akkoord? Onderteken dan allebei het schadeformulier. Alleen een door beide partijen ondertekend schadeformulier is een bewijsmiddel.

 

Stap 4 – schade melden

Meld de schade bij ons. Dit kan door een foto of kopie van het schadeformulier (voor- en achterkant) via WhatsApp of e-mail (info@justise.nl) naar ons te sturen. Ook kan de schade gemeld worden via de website www.justise.nl/schade-melden.

Stap 1 – Schade melden

Het melden van een schade bij ons is eenvoudig en snel. U kunt de schade op verschillende manieren bij ons melden: via onze website, via WhatsApp of via e-mail. 

Stap 2 – Beoordeling schade

Als de schade bij ons is gemeld, wordt uw zaak door onze juristen beoordeeld. Wij zijn transparant en zullen eerlijk en duidelijk advies geven over uw schadezaak. Er wordt binnen 24 uur na uw schademelding contact door ons opgenomen.

Stap 3 – Expertise inschakelen

Wanneer wij mogelijkheden zien in het verhalen van de schade, wordt er in de meeste gevallen een onafhankelijke NIVRE-expert ingeschakeld. Als wij de expert hebben ingeschakeld, neemt hij binnen 24 uur contact met u op. Als de schade lager is dan €500,00 hoeft er alleen bij twijfel een expert ingeschakeld te worden.

Stap 4Aansprakelijkstelling

Na ontvangst van het expertiserapport (of calculatierapport van de schadehersteller) wordt de tegenpartij aansprakelijk gesteld. Het kan voorkomen dat er discussie gevoerd moet worden met de tegenpartij over de aansprakelijkheid. 

Stap 5 – Schadevergoeding

Als het schadebedrag is vastgesteld en de aansprakelijkheid duidelijk bewezen is, betalen wij u vooruit. In andere gevallen ontvangt u de schadevergoeding als tegenpartij aansprakelijkheid erkent en overgaat tot (gedeeltelijke) vergoeding van de schade. Wij zorgen ervoor dat u het geld zo snel mogelijk ontvangt.

Hoewel onze diensten in de meeste gevallen kosteloos zijn, omdat we onze kosten bij de tegenpartij in rekening brengen, kunnen er uitzonderingen zijn. Als de tegenpartij geen aansprakelijkheid erkent vanwege onvoldoende bewijs, of bezwaren heeft tegen onze kosten, kunnen we onze kosten bij u in rekening brengen. We zullen u tijdig op de hoogte stellen om eventuele verrassingen te voorkomen.

Wij werken samen met een ervaren en onafhankelijk letselschadekantoor. Heeft u letsel? Vraag naar de mogelijkheden. 

Verzekeraars (en andere partijen) hebben een wettelijke termijn van drie maanden om inhoudelijk te reageren. Er zijn echter uitzonderingen waardoor de afhandeling langer kan duren. De juristen zijn hierbij ook afhankelijk van externe partijen, zoals de tegenpartij.

In veel gevallen kan uw voertuigschade door ons vooruitbetaald worden, zodat uw voertuig gerepareerd kan worden en u weer verder kunt.

U wilt schadevergoeding ontvangen van de tegenpartij voor de geleden schade aan uw voertuig. U moet in dat geval kunnen aantonen wat er is gebeurd en waarom de tegenpartij schuldig is. Wie eist, bewijst!

Als het schadeformulier door beide partijen is ingevuld en u bent akkoord, moet u het schadeformulier ondertekenen. Ook is het belangrijk dat de tegenpartij het schadeformulier ondertekend. Alleen een door beide partijen ondertekend schadeformulier geldt als bewijs voor aansprakelijkheid.

Normaal worden de taxatiekosten verrekend met de reparatiekosten op de reparatiefactuur als uw voertuig bij die schadehersteller wordt hersteld. De  tegenpartij vergoedt om die reden de taxatiekosten in de meeste gevallen niet. Als de taxatiekosten niet verrekend worden, kunnen wij de taxatiekosten – aan de hand van de reparatiefactuur – aanvullend claimen bij de verzekeraar van de tegenpartij.

Als het expertiserapport bij ons binnen is, ontvangt u een mail van ons met de vervolgstappen in het schadedossier. U ontvangt een betaalbevestiging van de vooruitbetaling als uw dossier een duidelijke zaak is.

Omdat niet van tevoren duidelijk is welke aanvullende kosten de tegenpartij zal vergoeden, worden de aanvullende kosten niet vooruit betaald. U ontvangt de aanvullende kosten zodra de tegenpartij deze heeft vergoed.

Als de expert onverhoopt niet binnen een werkdag contact heeft opgenomen, kunt u zelf contact opnemen met de expert. De contactgegevens van de expert kunt u in dat geval bij ons opvragen. 

Als u een taxichauffeur bent, dan vragen wij in de meeste gevallen een oprijverklaring op om de bedrijfsschade te kunnen indienen bij de tegenpartij.

Vanaf een schadebedrag van EUR 500 schakelen wij een expert voor u in. Een schadebedrag lager dan EUR 500? Dan kan er in overleg met de juristen worden volstaan met een calculatie van het schadeherstelbedrijf.

Uitzondering: Als er sprake is van een zeer twijfelachtig schadedossier, zullen wij geen expert inschakelen totdat aansprakelijkheid is erkend.

Het schadebedrag wordt zonder btw uitbetaald, omdat u een bedrijf heeft. De tegenpartij betaalt de btw niet. Nadat u uw voertuig heeft laten repareren, kunt u de btw op de reparatiefactuur via uw boekhouder bij de Belastingdienst terugvragen. Voor vragen over de btw, verwijzen wij u naar uw boekhouder.

Heeft u een margevoertuig? Dan ontvangen wij hier graag bewijs van, zodat het schadebedrag inclusief btw geclaimd kan worden.

Nee, u ontvangt van de betaling van het schadebedrag geen factuur. Een schadevergoeding is vrijgesteld van btw.

In Nederland geldt geen reparatieplicht.

Reparatieplicht in buitenland
Het kan zo zijn dat er een reparatieplicht geldt in het buitenland. Als u er in dat geval voor kiest om de schade niet te laten repareren, kan het zo zijn dat de schade niet vergoed wordt door de tegenpartij.

Bedrijfsschade zonder reparatie
Als u een aanrijding heeft gehad en u uw voertuig niet laat repareren moet u er rekening mee houden dat er geen bedrijfsschade wordt vergoed, omdat uw voertuig niet stilstaat.

Er zijn mogelijkheden om de schade die toegebracht is door een buitenlandse tegenpartij te verhalen. Buitenlandse verzekeraars (binnen Europa) hebben vaak een Nederlandse vertegenwoordiger. Houd er rekening mee dat het schadeproces langer kan duren omdat er meerdere partijen bij betrokken zijn. 

Er zijn mogelijkheden om de schade die toegebracht is in het buitenland te verhalen.

Nederlandse vertegenwoordiger
Buitenlandse verzekeraars (binnen Europa) hebben vaak een Nederlandse vertegenwoordiger. Houd er rekening mee dat het schadeproces langer kan duren omdat er meerdere partijen bij betrokken zijn. 

Als de voertuigschade is ontstaan buiten Europa, is deze vaak niet verhaalbaar.

Als uw schade veroorzaakt is door een motorrijtuig en de dader is onbekend of onverzekerd, kan uw schade voor vergoeding in aanmerking komen door het Waarborgfonds.

Als u het voertuig heeft gezien dat de schade veroorzaakt heeft, doe dan DIRECT aangifte door te bellen naar 0900-8844. In andere gevallen heeft u tot maximaal 14 dagen de tijd om actie te ondernemen.

Heeft u vragen of onze hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

In de mail die u heeft ontvangen staat duidelijk vermeld of u de facturen moet betalen of niet.